magazine_cover
© 2007-2021 Elvismatters vzw
Elvis and Elvis Presley are Registered Trademarks of Elvis Presley Enterprises Inc.
ElvisMatters is an officially recognized Elvis Presley Fanclub.
   
 
 Wild in The Country
 
Als je met fans een discussie voert in welke speelfilm Elvis zijn meest dramatische rol heeft,

waarbij belangrijke persoonlijke ontwikkelingen van het personage centraal staan, hoor je wel

eens vaak dat dit Wild In The Country of de western Charro! kan zijn. Iedereen kent Charro!,

waarin een bebaarde Elvis als lid van een outlaws bende een glansrol neerzet. Met Wild In The

Country is het anders gesteld. Deze film kan nauwelijks op populariteit rekenen, is vrij onbekend bij de niet-die-hard-fans. Is het hier terecht dat onbekend ook onbemind maakt? Tijd om deze prent in detail te bekijken.

Wild In The Country is ook één van de Elvisfilms waarvan het scenario op een roman gebaseerd is. In dit geval was dat The Lost Country, van Jack Richard Salamanca, die het in 1958 publiceerde.

Salamanca had ruimschoots de tijd genomen om deze debuutroman te schrijven, hij werkte er maar

liefst zeven jaar aan. Nog voor het boek gepubliceerd is, koopt producer Jerry Wald de rechten om het te verfilmen. Het zou een goede zet zijn, want het boek krijgt lovende kritieken in de pers. Wald heeft talloze films met grote namen in de cast in de jaren ’40 en ’50 geproduceerd. Wild In The Country zal één van zijn laatste zijn en vormt zo mede het sluitstuk van zijn carrière.

Voordat er gefilmd kan worden, moet de tekst van de roman omgevormd worden tot een script, een

taak die Joe Stephens in augustus 1959 op zich zal nemen. Als er een jaar later nog steeds geen script op de tafel ligt, mag Stephens opstappen en betrekt Wald een nieuwe screenwriter bij het project: Cliff Odets, voor wie het ook zijn laatste script zou worden, hij sterft 3 jaar later aan de gevolgen van gastro-intestinale klachten. Hoe gerenommeerd Odets ook was, zijn werk voor Wild In The Country interesseerde hem weinig en liet het aanslepen.

De regisseur van dienst is Philip Dunne. Wald had Dunne al vastgelegd voor deze job tijdens hun

samenwerking tijdens een vorig filmproject. Dunne kreeg in 1941 en 1951 twee Oscars, echter niet als regisseur maar als scenarist. Hij begint pas in 1955 met regisseren van films voor 20th Century Fox en heeft voor het aanvangen van Wild in The Country slechts een zevental films geregisseerd. Het is Wald die Elvis de ideale acteur vindt voor de hoofdrol en voor zijn tegenspeelster heeft hij Simone Signoret in gedachten. Via Colonel Parker zorgt hij ervoor dat Elvis... lees het complete artikel in ELVIS #74. Nog geen lid? Word het vandaag en ontvang ons nieuwste driemaandelijks magazine in je bus!
 
 Word lid van ElvisMatters en ontvang ons driemaandelijks magazine ELVIS!  
 
Gepubliceerd: 01 november 2021, 21:18
Gepubliceerd door: ElvisMatters - Jeroen Vanderschoot .
 
  Overname van dit nieuwsbericht is toegestaan mits met bronvermelding: www.elvismatters.com.  
 
 
 
 
 
Follow ElvisMatters on Twitter
FTD 7" - Fun In Acapulco