magazine_cover
© 2007-2024 Elvismatters vzw
Elvis and Elvis Presley are Registered Trademarks of Elvis Presley Enterprises Inc.
ElvisMatters is an officially recognized Elvis Presley Fanclub.
   
 
Binnen 10 jaar bestaat het FTD-label nog steeds
 
Onze vrienden van de Deense fanclub “Elvis Unlimited” konden Ernst Jorgenson strikken voor een interview over de toekomst van het FTD collector’s label. Ernst is de man die verantwoordelijk is voor alle nieuwe Elvis-releases bij BMG. Als volbloed Elvisfan kon hij zo van zijn hobby zijn werk maken. Ernst wordt wereldwijd gerespecteerd als ultieme deskundige. Omdat de FTD-releases zo enorm populair zijn en Ernst Jorgenson eerder uitzonderlijk interviews toestaat, nemen we het gesprek graag over.

Wiens idee was het om het collector’s label ‘Follow That Dream’ op te starten? Was BMG meteen geïnteresseerd?
Het oorspronkelijke idee kwam van Roger Semon en mezelf. Klaus Schmalenbach, hoofd van BMG International, was meteen gewonnen voor het idee, maar er waren ook heel wat mensen binnen de platenfirma die een speciale Elvis-reeks maar niks vonden.

Ben je tevreden over de FTD-releases?
Honderd procent!

Hoeveel werk kruipt er in de release van één FTD? Spreken we over weken, maanden?
Meestal hebben we 2 tot 3 maanden nodig om een CD tot stand te brengen.

Je zegt: “we”. Hoeveel mensen zijn er bij de productie betrokken dan?
Twee. Roger en ik.

Heel wat fans willen weten op hoeveel exemplaren de FTD’s geperst worden…
Ik kan je geen exacte nummers geven, maar het gaat om erg kleine oplages. (Noot: precieze cijfers zijn inderdaad nooit vrijgegeven, maar het gerucht doet de ronde dat de best verkopende FTD, ‘The Jungle Room Sessions’, op 8.000 stuks verdeeld werd.)

Zijn de FTD’s wereldwijd verkrijgbaar?
Dat weet ik eigenlijk niet, omdat sommige fanclubs de CD’s exporteren naar landen waar we geen eigen afnemers hebben.

Er is sprake van geweest dat het FTD-label ook DVD’s zou uitbrengen. Hoever staat het daarmee?
Er zijn op dit moment geen plannen om DVD’s samen te stellen. (Noot: die plannen werden uit ‘economische’ redenen opgeborgen. In eerdere interviews sprak Ernst wel degelijk de hoop uit dat er ook een DVD-sectie kon opgestart worden binnen de FTD-uitgaven. Zo vermeldde hij destijds expliciet de studio-opnames die ondermeer voor ‘On Tour’ gefilmd werden).

Een vraag over de verpakking: zal die veranderen in de toekomst?
Neen, we behouden hetzelfde digi-pack formaat.

Neem je soms raad aan van fans?
Zeer zeker, en het gebeurt dat we fans betrekken bij de afwerking van een nieuwe CD: cover art, en zelfs bij beslissingen over nummers.

Oorspronkelijk zou FTD van elke reeks shows in Las Vegas en in Lake Tahoe minstens één CD uitbrengen. Liggen er van elk van die ‘engagements’ voldoende shows in de kluizen?
Helaas niet. Vooral het materiaal uit de periode 1969-1973 is zeer beperkt.

Zijn er plannen om nog meer FTD-boeken mét CD uit te brengen?
Inderdaad, er staan twee concrete projecten klaar voor de komende 12 maanden.

Er gaan geruchten de ronde dat jullie onlangs een opname ontdekten van de ‘Million Dollar Quartet Session’ uit december 1956, maar in een véél betere geluidskwaliteit. Klopt dat?
Ja, tenminste voor een groot deel van die sessie. Wellicht wordt die betere kwaliteitstape gebruikt als extraatje in de FTD-reeks, maar een datum is er nog niet.

Kan je wat vertellen over het mega-project rond de Sun-opnames waar je aan werkt?
Op dit moment wordt er nog met man en macht research gedaan, maar we hebben heel belangrijke hulp gekregen van top-verzamelaars en experts. Hun materiaal zal enorm veel toevoegen aan het Sun-project.

Bestaan er plannen om nummers zoals ‘Jambalaya’, de medley ‘Folsom Prison Blues/I Walk the Line’ of ‘Leaving it Up to You’ uit te brengen, ook al bestaan die op bootleg?
Jazeker, die plannen zijn er.

Heb je nog genoeg materiaal over om een tweede Guitar Man Sessions uit te brengen?
Neen.

Een tijdje geleden sprak je over de lancering van een speciale website. Hoever sta je daarmee?
De website is er nog niet, en de plannen zijn voorlopig weer opgeborgen.

Sommige FTD-CD’s hebben nogal wat kritiek gekregen. Hoe sta je daar tegenover?
Kritiek komt, net zoals de FTD-releases, in verschillende kwaliteit. Sommige opmerkingen zijn terecht en helpen ons bij volgende projecten. Andere kritiek is helaas enkel bedoeld om ons persoonlijk te treffen. Maar we hebben nog geen seconde gedacht aan opgeven.

Overweeg je om, identiek aan de movie-FTD’s, ook de studio-LP’s in een speciaal formaat uit te geven? Platen als ‘Love Letters’, ‘Raised on Rock’, ‘The Wonderful World of Christmas’, ‘Elvis Now’, ‘Today’, ‘Fool’ of ‘Good Times’ zouden op die manier heruitgebracht kunnen worden mét bonussongs en een infoboekje.
Dat idee overwegen we inderdaad. We onderzoeken of we één of twee dergelijke releases kunnen inbouwen per jaar.

Welk wordt de volgende FTD-release na “On Tour” in januari?
Ha! Dat weten we nog niet!

Je kent toch al de titels voor de volgende movie-FTD’s?
We zullen ons in elk geval concentreren op de films waar we voldoende opnames en takes van hebben.

Hoe zie je de toekomst van het FTD-label? Bestaat de reeks nog binnen 10 jaar?
Ik denk van wel. Maar tegen die tijd zal een groot deel van de cataloog bestaan uit luxe-verpakkingen van bestaande albums, met extra versies en takes.

gepubliceerd op 01 december 2004 door Peter Verbruggen.
Overname van dit artikel is toegestaan mits met bronvermelding: www.elvismatters.com. ©2004.
 
Follow ElvisMatters on Twitter
FTD 5" - All Shook Up