2004 wordt zonder twijfel één van de mooiste zomers die we ooit gehad hebben. Regen of wind spelen weinig rol, als de Definitieve DVD-sets van Aloha From Hawaii en ‘68 Comeback Special in je platenkast staan. In totaal werden 6 uur aan beeldmateriaal bij mekaar gezocht. Een groot deel ervan is bekend, een ander deel wordt pas nu, na al die jaren, uitgebracht. In januari dit jaar werd een fragment van de Aloha-show getoond in Memphis, en de reacties waren overweldigend. Sommige kijkers waren zelfs boos: waarom werd dit zolang voor ons verborgen gehouden? Nu de wereld 50 jaar Rock ‘n’ Roll viert, is het wachten eindelijk voorbij.
COMEBACK
Eind 1967 was Elvis de Hollywood filmsets hartsgrondig beu. “Ze riepen ‘actie’, en ik keek van: huh?”, zou hij zelf vertellen over die periode. Een rasartiest als Elvis, die pas echt tot z’n recht kwam als hij tegenover een live publiek staat, vond geen artistieke genoegdoening meer in de budget-scripts die hij al sinds 1960 voorgeschoteld kreeg. Hij wou de wereld weer bewijzen dat hij nog steeds de onbetwistbare King of Rock was.
Aanvankelijk had Tom Parker een heel ander idee over de televisie-special. De show zou uitgezonden worden op 6 december 1968, en dus zou-ie volgestopt worden met kerstliedjes. Een slee op de achtergrond, wat nep-sneeuw voor de camera, en de poen lag voor het grijpen. Maar Elvis, en gelukkig ook de producer van de Show, Steve Binder, hadden een heel ander idee over de Special. Zeer tegen de zin van de Colonel in, bereidden de twee een scenario voor dat een Nieuwe Elvis zou tonen. Een zanger die teruggrijpt naar zijn oude hits, en niet te beroerd is enkele “boodschap-songs” zoals “If I Can Dream” te zingen – een gewaagde zet, na de moord op Martin Luther King en Bobby Kennedy. Een zanger ook, die van top tot teen in zwart leder getooid is en die in een tussenfilmpje als zwervende “Guitar Man” in een bordeelscène belandt. Een groter contrast met de zoete kerstspecial die de Colonel voor ogen had, is echt niet denkbaar.
De Special werd één van de best bekeken programma’s op de Amerikaanse tv, dat jaar. O ja, en Elvis gaf de Colonel uiteindelijk wél zijn zin. Tijdens één van de opnames lacht hij tussen twee nummers door: “Ik moet nog iets zeggen over Kerstmis. OK, dat is dan gebeurd. Het volgende nummer…”
Nooit eerder was Elvis zo ontwapenend knap, zo sexy en energiek als tijdens de juni-opnames in de Burbank Studio’s in Calofornië. In het verleden werden stukjes en beetjes van die special uitgebracht, maar nooit eerder werd het hele archief vrijgegeven. Dat gebeurt nu wél, inclusief de gecensureerde bordeel-scène.
ALOHA
We schrijven juni 1972. Elvis heeft ondermeer dankzij de ’68 Comeback Special, de smaak van live optredens weer te pakken gekregen. In Las Vegas breekt hij het ene record na het andere. De Presley shows zijn zo hot en explosief dat de showroom aan de Vegas Strip al gauw te klein is. Elvis is de eerste die in 1970 in Texas 280.000 mensen op de been krijgt voor zijn shows in de Astrodome (Houston). Nauwelijks twee jaar later speelt hij vier keer op rij de immens grote Madison Square Garden vol, en stromen de uitnodigingen voor een wereldtournee binnen. Op hetzelfde moment zit Colonel Parker in zijn kantoor te genieten van het nieuwe succes, en ziet hij via een experimentele Satelliet-verbinding hoe president Nixon een bezoek brengt aan China. Dàt is het!, roept Parker. Hij wil Elvis over de hele wereld brengen, via een satelliet-verbinding. Het duurt niet lang, of de Amerikaanse, Europese en Aziatische zenders verlenen hun medewerking. Aanvankelijk wordt de satelliet-show gepland voor november, maar omdat de presidentsverkiezingen teveel beslag leggen op de Nasa-satelliet, wordt de show verschoven naar januari 1973. De locatie ligt meteen vast: Hawaii, omwille van de bereikbaarheid voor de satelliet, het tijdstip én het feit dat Elvis altijd een boontje gehad heeft voor dit exotische eiland.
Het resultaat is fenomenaal. Elvis, gekleed in een maagdelijk wit en patriottisch pak, groet de hele wereld met een live show die méér dan één miljard (!) mensen zou bereiken. De dubbel-LP haalt binnen de week goud, ook al is Elvis niet tevreden met de eindmix. Zijn stem, zo vindt hij, is té dominant. Hij had liever de band wat meer ‘up front’ gehoord.
Begin jaren ’80, als “Aloha from Hawaii” een koopvideo wordt, brengt zijn platenfirma plots ook de “Alternate Aloha” uit, de show van 12 januari 1973. Elvis bracht de show om de camerastandpunten uit te testen, en om de producers een tape te bezorgen die ze konden uitzenden, ingeval er tijdens de live show wat mis zou gaan. Er stonden immers teveel belangen op het spel.
Wat echter weinigen weten, was dat er ook nog àndere camera’s meeliepen. De Japanse televisie maakte een eigen registratie van de show, met andere invalshoeken. Ze konden ook backstage filmen, en legden de hele aankomst van Elvis via helikopter vast. Overigens was die helikopterlanding een deel van de show, want Elvis was al een week in Hawaii toen de opnames begonnen. Hij maakte zelfs gebruik van die extra vrije tijd om op het strand wat bij te kleuren.
“Aloha From Hawaii” staat sindsdien geboekstaafd als hét ultieme Elvis-concert. Vrienden, fans en muzikanten verwijzen voortdurend naar déze show, als iemand hen vraagt wat hun favoriete Elvis concert is. Omdat deze show zo belangrijk is voor de fans, geven BMG en EPE nu de definitieve Aloha-DVD uit: 4 uur puur en onversneden Elvis op z’n Allerbest.
SPECIAAL VOOR DE LEDEN
Wie erbij was in Mol tijdens de concerten met Joe Guercio, weet dat ElvisMatters z’n leden grààg verwent. Om onze eerste verjaardag te vieren, organiseren we op zaterdag 26 juni een thema-avond onder de noemer “Elvis ‘73”, met een unieke vertoning van Aloha-beelden op groot scherm. Elvis Presley op ijftig vierkante meter, in Dolby surround. Het zal zijn alsof je naast the King op het podium staat. Bovendien loopt er ook een tentoonstelling met krantenknipsels, boeken, documenten, contracten, foto’s, platen en onverwachte Aloha from Hawaii-items. En het mooiste van al: omdat we één jaar bestaan, bieden we deze avond gratis aan aan onze leden. Even je lidkaart tonen aan de inkom, en je kan binnen. Vanzelfsprekend worden die avond ook de langverwachte DVD’s te koop aangeboden, kwestie van de shows nog vaak te kunnen bekijken in je eigen huiskamer.
26 juni is ook om een andere reden een memorabele dag. Die avond is het precies 27 jaar geleden dat Elvis in de Market Square Arena in Indianapolis zijn allerlaatse concert gaf.
ELVIS ’73 PRAKTISCH
• Zaterdag 26 juni, in CC ’t Getouw (Molenhoekstraat 2, Mol, www.getouw.be)
• Deuren:18 uur, begin van de avond: 20 uur
• Doorlopende tentoonstelling + DVD-show
• DVD-sets “Aloha” en “Comeback Special” zijn te koop in de shop
• Wie de sets vroeger wil, belt even met Michel: 014/47.90.82 (michel@elvismatters.be)
• Toegang: gratis voor leden + 1 partner
• Vrije zit, maar reserveren is noodzakelijk: info@elvismatters of (0032/(0)14.31.44.40)
• Vestimentaire tip: Hawaii-shirt.
• Hawaiian cocktails verkrijgbaar!
|