magazine_cover
© 2007-2024 Elvismatters vzw
Elvis and Elvis Presley are Registered Trademarks of Elvis Presley Enterprises Inc.
ElvisMatters is an officially recognized Elvis Presley Fanclub.
   
 
On Tour: het beste moet nog komen
 
Helaas kunnen we niet zeggen waar en wanneer we het bewijs gezien hebben (top secret!), maar het doet ons wel ontzettend veel plezier om eindelijk een jarenoud gerucht te kunnen bevestigen: Yes, er bestaan nog massa’s onuitgegeven beelden uit de On Tour-opnames! Wie dacht dat de huidige “On Tour”-film het enige was wat restte uit 1972, heeft het flink mis. Om een idee te geven: voor “On Tour” werden zes verschillende live shows gefilmd met zes verschillende camera’s – goed voor 36 verschillende opnames van elk één uur. Al die opnames bleven perfect bewaard. Verder draaiden de camera’s ook achter de schermen twee weken lang haast non-stop mee, en ook dat materiaal heeft de tand des tijd doorstaan.
Toen een delegatie van “Elvis Matters” de beelden te zien kreeg, konden we maar één ding bedenken: hoe onrechtvaardig is het om deze pareltjes, deze juweeltjes van opnames al die tijd verstopt te houden? Dertig jaar na de eerste “On Tour” schreeuwen deze beelden om uitgebracht te worden. Woorden zeggen altijd minder dan beelden, maar we willen toch een paar voorbeelden geven van de immense schat die nog steeds in de kluizen van MGM zit:

Backstage vraagt Elvis zich hardop af: “Zou ik dit glas water over Lamar Fike durven kieperen?” Ja, ja! roepen Jerry Schilling en Red West enthousiast. Elvis, gekleed in een smetteloos wit pak, weet dat hij ‘untouchable’ is en geeft Lamar de volle laag. Die is absoluut niet gelukkig, maar Elvis excuseert zich meteen. Hij grijpt een handdoek en veegt zelf het gelaat van Lamar droog. Maar ook dan nog schiet er vuur uit Lamar’s ogen…

Herinnert u zich de scène waarin Elvis “What A Friend We Have In Jesus” zingt in de limousine? Een bezinningsmoment na een concert, zo leek het toch. Dit is wat er wérkelijk aan vooraf gaat: in de limo vraagt Joe Esposito wat Elvis als lunch gehad heeft. Waarop The King in z’n typische humorstijl reageert: “I buried my head in a beaver”. Compleet verrast door dit antwoord, geeft Joe Elvis een por in de ribben en wijst naar een microfoontje in het dak van de limo. Elvis is even van de kaart: “Er worden toch alleen beelden geschoten, geen klank, right?” Als hij doorheeft dat er wél een geluidsopname is, kijkt hij enkele seconden verschrikt naar het microfoontje… Om de zaak meteen over een andere boeg te gooien, zingt hij dan meer een zinnetje uit een gospelnummer, “What A Friend We Have In Jesus”. Zo weet u meteen waarom het er in de limo zo vrolijk aan toeging.

De repetitie in Buffalo moet de vroegste uit Elvis’ carrière geweest zijn. Met hun jassen nog aan, repeteren Elvis en z’n bandleden de ene versie van “Burning Love” na de andere. Vijf, zes keer na mekaar hernemen ze het nummer: Elvis staat in het midden, zijn TCB-band in een halve cirkel rond hem. James – die overigens op een heel bijzondere gitaar speelt, de “Carved Tele” – kan nauwelijks z’n ogen openhouden… tot hij de camera ziet en meteen begint te bewegen op het ritme van de muziek. Om de saaie repetitie wat levendig te houden, zingt Elvis even “For the Good Times” op het ritme van “Burning Love”, wat snel mislukt.

Ook leuk: ergens in On Tour zit een fragment waarin Elvis zijn muzikanten ’s morgens een hand geeft. Spontaan dacht u? Niet echt… tot twee keer toe slaat hij per toeval iemand over. De uiteindelijke “take 3” lukte wel…

Tijdens een concert gooit iemand uit het publiek een BH naar Elvis, die het ding prompt het hele nummer lang op z’n hoofd houdt en het tot slot maar aan Kathy Westmoreland schenkt, die het op haar beurt verschrikt doorgooit naar the Sweets.

Ook de overhandiging van de gouden Madison Square Garden LP en de gouden “The Wonder of You”-single door RCA-executive George Parkhill werd op beeld gezet. Elvis heeft nauwelijks interesse voor George en z’n gouden platen. Hij mompelt wat verveeld: “That’s great” om ze nadien zo snel mogelijk tegen de muur te zetten.

Om de “lege” stukken in On Tour op te vullen met gesproken passages, werd Elvis backstage geïnterviewd door een crew van MGM. Ook hiervan bestaan beelden, helaas enkel in zwart-wit. Het volledige interview duurt langer dan een uur!

Wanneer iemand Elvis in z’n kleedkamer een das geeft van 2 meter lengte vol Elvis-buttons, kan hij niet wachten het ding aan te doen. Hij probeert de das uit voor de spiegel, legt z’n haar even in de plooi en keurt zichzelf goed… al die tijd draait de camera mee.

Heel bekend uit On Tour is de ‘gospelsessie’ waar Elvis fun heeft met JD Sumner en the Stamps. Wie heel goed oplet, merkt dat James Burton akoestische gitaar speelt. Nu blijkt dat James niet de enige muzikant was. John Wilkinson staat, ook met gitaar, vlak achter hem.

Tot slot de vertederendste passage: in de tourbus maakt Elvis kennis met een meisje met een levensbedreigende ziekte, en haar mama. Hij vraagt haar naam om een handtekening te plaatsen op een poster, en het meisje voegt er meteen aan toe: “Kan je er ‘Love Me Tender’ bijzetten, of één van je andere hits?” Elvis knikt en lacht. Het meisje rent terug naar haar moeder, en zegt vanop een afstand nog: ‘Thank you’. Elvis, die temidden van een grote drukte inmiddels een tweede poster handtekent, kijkt meteen op: “You’re welcome, sweetheart…” (PV)



gepubliceerd op 01 september 2003 door Peter Verbruggen.
Overname van dit artikel is toegestaan mits met bronvermelding: www.elvismatters.com. ©2003.
 
Follow ElvisMatters on Twitter
FTD 5" - Dixieland Rocks